Cities:Skylines

Hedendaagse variant van Sim City waarmee je steden levensecht kunt ontwerpen en nabouwen
Game
Simulatie
Designsessie

Cities: Skylines kwam in 2015 uit en laat goed zien welke stappen game-ontwikkelaars sinds de klassieke stedenbouwgame Sim City hebben gemaakt. Naast een klassieke spelmodus heeft deze game ook een ‘editor mode’ die je in staat stelt om bestaande landschappen en gebouwen na te maken.

Lees meer op de website van Cities: Skylines.

Cities: Skylines werd tijdens de Designsessie gedemonstreerd door Tom van de Wetering.

Reacties tijdens Designsessie

Bewoners - ✭✭✭✰✰

Zwaar en traag programma maar wel redelijk realistisch. Geschikt om complexiteit van stedelijke planning duidelijk te maken en om visuele effecten zichtbaar te maken. Ook geschikt om bewoners te vragen hun eigen plannen te maken en creativiteit aan te wakkeren. Skylines is echter niet geschikt voor dummies dus je kan niet met een brede doelgroep bouwen. Koppelingen met databases en systemen ontbreekt. Vooral leuk als game.

Overheid - ✭✭✭✰✰

Gericht op beleving en prikkelt de fantasie. Voor de gemeente kan dit een aardige tool zijn om bewoners en stakeholders een kijkje in de toekomst te laten nemen en beleidsregels voor te leggen. Je kan bewoners ook zelf laten bouwen (crowdsourcing) en daarvan leren. Maar als je het inzet voor een specifiek doel (bijvoorbeeld windmolens) leg je daar direct de nadruk op (vergrootglas). Het kost veel manuren om een omgeving op te bouwen. Spel moet gekocht worden en kan niet simuleren.

Overig - ✭✭✭✰✰

Mooie simulaties, maar hoge drempel. Het blijft toch een spelletje. Ik zie niet hoe dit gebiedsontwikkeling kan ondersteunen. Zwaar programma, niet geschikt voor alle computers.